Vår historia


Vår historia

Odd Molly skulle inte existera utan Molly. En skatetjej på Venice Beach på 80-talet, vars mod att bryta sig loss från konventioner och följa sina egna drömmar inspirerade oss att starta Odd Molly från första början. Men Molly är mer än bara en del av vår historia, Molly är Odd Mollys själ. Hennes värderingar reflekterar allt vi gör.

Odd Molly kommer alltid att inspireras av och kämpa för fler Mollys i världen.

Snabbfakta
Grundat 2002
Anställda: Ungefär 80 (30 september, 2015)
Huvudkontor: Stockholm, Sverige
Fältkontor: Santa Monica, USA
Noterad på Nasdaq OMX i 2010
Nettoförsäljning: EUR: 32 miljoner (2014)

Sedan starten
2002–2007
• Vinner International Baltic Fashion Awards, Prêt-à-porter, i Tyskland
• Öppnar ett kontor i Los Angeles och genomför en modevisning i Hollywood, USA
• Tilldelas Stockholms Handelskammares Export Hermes för framgångsrik export

2008–2011
• Utses till Årets varumärke 2007 av Svensk handel
• Odd Mollys designchef tilldelas en prestigefylld designutmärkelse, ”Golden Button” som utdelas av Damernas Värld
• Öppnar den första Odd Molly-butiken
• Första reklamkampanjen med Helena Christensen som Odd Mollys ansikte
• Odd Molly-aktien noteras på NASDAQ OMX Stockholm den 21 juni 2010
• Tilldelas Best New Store of the Year Los Angeles, LA Magazine

2012–2014
• Firar 10-årsjubileum med vår största modevisning någonsin på Stockholm Fashion Week
• Lanserar vår första hemkollektion, ett litet första steg på väg mot att bli ett fullfjädrat livsstilsmärke
• Öppnar flera butikers och shop-in-shops i Sverige och Tyskland som ett resultat av vår expansionsstrategi för detaljhandeln
• Lanserar vår första baddräktskollektion

2015
• Öppnar butiker i Sverige, Finland och Tjeckien
• Lanserar vår första kollektion av organisk bomull, Daydreaming Collection
• Odd Molly rankades som etta på Allbrights prestigefyllda lista över jämställda företag för 2015

Odd Mollys!
Odd Molly är ett märke med själ, hjärta och samvete.

Odd Molly är också ett kärleksfullt märke med höga ambitioner,
men ändå ett märke som aldrig kommer att ta sig självt på för stort allvar.
Odd Molly-själen älskar att ge sig hän, med aptit på livet
och ursnygg stil.

Vi vill tro att våra kunder, fantastiska kvinnor över hela världen,
har samma coola grundvärderingar.

Det är vårt sätt att fira de saker vi värderar högst.
Människorna, platserna och stunderna som fört oss dit vi är idag.