Odd Molly är ett märke med själ, hjärta och samvete.

VÅR VISION

Odd Molly gör positiv skillnad och kommer alltid att inspireras av och kämpa för fler Mollys i världen.

Läs hela vår rapport om hållbarhet här.

SJÄL

Odd Molly vill hjälpa sina kunder att klä sig på ett miljömässigt hållbart sätt och har ett unikt designkoncept med slitstarka plagg i hög kvalitet tillverkade av miljövänliga material. Kläder med minsta möjliga miljöpåverkan – och som håller så länge som möjligt. Vi uppmuntrar återanvändning och återvinning.

HJÄRTA

Odd Molly vill kämpa för flickors rätt att själva bestämma över sina liv och få möjlighet att bidra till samhället. Ett samhälle där flickor känner sig fria och vågar följa sina drömmar, genom självständighet, yttrandefrihet och accepterad mångfald.

MEDVETENHET

Genom att ta ansvar vill Odd Molly påverka sina samarbetspartners, sina anställda och samhället på ett positivt sätt. Långsiktiga, tillitsfulla relationer med samarbetspartner och anställda som skapar värde för alla omkring oss.



MATERIALVAL

När vi väljer material till våra plagg har vi en valmöjlighet – vi kan använda mer eller mindre hållbara fibrer. Samtidigt måste garn och tyger uppfylla våra krav vad gäller design och kvalitet. Vi kommer att öka procentandelen hållbara fibrer i våra kollektioner så snabbt vi kan.


PRODUKTION

Odd Molly har ingen egen produktion utan låter sina kollektioner tillverkas av utvalda leverantörer i Kina, Indien, Italien, Litauen, Portugal, Spanien, Sri Lanka och Marocko. Eftersom många produkter har invecklade, handsydda detaljer ställer Odd Molly höga krav på sina leverantörer. Valet av tillverkare baseras framför allt på produktkvalitet och leveransförmåga, men vi tar även hänsyn till etiska och miljömässiga faktorer samt hur ekonomiskt hållbar produktionen är. Leverantörer måste följa Fairs Code och Odd Mollys Avtal om kvalitet och kemikalier.

Odd Molly är sedan 2009 medlem av Fair Wear Foundation (FWF), en oberoende ideell organisation som verkar för att förbättra textilarbetares arbetsvillkor. Tillsammans med FWF verkar Odd Molly aktivt för förbättrade arbetarvillkor. Som en del av samarbetet utför FWF inspektioner av Odd Mollys leverantörer enligt en gemensam plan.

Besök Fair Wear Foundation för mer information.
FWF logo


Social rapport 2017
Social rapport 2016
Prestandakontroll av varumärket 2016

ETIK



Vi är stolta över att få meddela att vi undertecknat avtalet Swedish Fashion Ethical Charter för att aktivt arbeta inom branschen för att främja mångfald och social hållbarhet. De här standarderna omfattar minimiålder, arbetsförhållanden, hälsoförhållanden, storlekar på provkollektioner samt representation av mångfald vad gäller etnicitet, ålder och kön. Det här dokumentet är unikt då det är det första som tar upp alla branschens roller och metoder.

DJURSKYDD

• Odd Molly använder inte det som klassificeras som ”äkta päls”, utan endast skinn från djur som har fötts upp inom livsmedelsindustrin. Till exempel skinn och päls från får, getter, kor, alpackor och rådjur.

• Sedan november 2012 är Odd Molly medlem av programmet ”Fur Free Retailers”.

• Merinoullen som används av Odd Molly är mulesing-fri, eftersom den kommer från Sydafrika där ”mulesing-metoden” inte används.

• Vi accepterar inte att man plockar fjädrar från levande fåglar. Våra underleverantörer är certifierade enligt IDFL.

• Eftersom vi inte accepterar skadliga metoder för att klippa angorakaniner har vi beslutat oss för att inte använda angoragarn i våra kollektioner.

Läs mer

www.swedishfashioncouncil.se
www.djurensratt.se
www.infurmation.com
www.palsfrihandel.se
www.furfreeretailer.com



JÄMSTÄLLDHET


Vi tror på jämställdhet i ledande positioner och är stolta över att vara rankade som nummer 1 på Allbrights prestigefulla lista över jämställda företag för 2015.

Odd Mollys styrelse består av 50 % kvinnor och 50 % män, och ledningen består av 60 % kvinnor och 40 % män.

Vi hyllar Molly i allt vi gör. Vill vill inspirera flickor och kvinnor i alla åldrar att bryta sig loss från konventioner och följa sina egna drömmar. Vi kommer alltid att kämpa för fler Mollys i världen. Detta är anledningen till att vi startade Odd Project, ett initiativ för att uppfylla flickors livslånga drömmar.

MILJÖ

Textilindustrin påverkar miljö och använder massor av vatten och kemikalier. Därför siktar Odd Molly på att vara ett hållbart alternativ för våra kunder och vi jobbar kontinuerligt på olika förbättringar. Små steg är bättre än inga.

En av våra grundvärderingar är att vi inte designar snabbmode – vi hoppas att varje plagg vi tillverkar ska bli älskat och användas i många år.

KEMIKALIER

Alla Odd Mollys leverantörer måste underteckna vår lista över Kemikalier med begränsningar, som följer europeisk lagstiftning (REACH). För att säkerställa att alla leverantörer följer reglerna testar vi våra material på auktoriserade laboratorier.

Odd Molly är också med i "Kemikaliegruppen" på det svenska forskningscentret SWEREA, som stödjer textilföretag i hanteringen av kemikalier inom deras logistikkedjor.

ÅTERVINNING

Vi samarbetar med organisationen Human Bridge. I samarbete med Human Bridge donerar vi kläder vi inte kan sälja i våra affärer. I stället för att kasta bort kläderna går de till människor i nöd. Kläderna sorteras innan de doneras för att säkert vara rena och i gott skick. Om kläderna inte uppfyller de här kraven återvinns de av Returtex.



VATTEN

Världens alltmer krympande tillgångar av rent vatten är en utmaning för textilbranschen. För att medverka till en mer effektiv vattenhantering i de fabriker vi anlitar var Odd Molly 2010 ett av de 34 svenska företag som bildade Sweden Textile Water Initiative, i samarbete med SIWI, Stockholm International Water Institute.

Det projektet var en inlärningsprocess om vattenproblem i logistikkedjan för textil- och läderåterförsäljare och har gett oss en djupare kunskap om hur vi kan bidra till en mer hållbar vattenanvändning.

Vi tog också fram riktlinjer kring frågor som rör effektiv vattenanvändning, hur man kan förebygga vattenföroreningar och hantera avfallsvatten i logistikkedjan.

STWI-projekten är nästa fas i detta projekt, och börjar 2015. I ett unikt samarbete mellan STWI-varumärkena, SIWI och SIDA (Swedish International Development Cooperation Agency) kan leverantörerna få experthjälp för att ta reda på hur de kan förbättra sin vattenhantering och även få relevant utbildning. Odd Molly har 3 leverantörer som deltar i detta projekt.

För mer information kan du gå till STWI. Du kan även läsa den Globala rapporten, som kommer ut två gånger per år, från STWI-projekten.

Om du är intresserad av att läsa mer kan du köpa boken ”The Textile Challenge”. I den här boken får du läsa hela berättelsen och om idén bakom Sweden Textile Water Initiative. För varje exemplar som säljs skänks 1 USD till WaterAid India. Köp boken här!