Vår historia

VÅR HISTORIA

Odd Molly är ett svenskt klädvarumärke grundat år 2002 med en vision att tillverka kläder som symboliserar kvinnlig styrka, mod och kärlek. Våra plagg skapas med största omsorg och kännetecknas av hög kvalitet, färger, mönster, naturliga material och handgjorda detaljer. Varumärket har hämtat inspiration från Molly, en kvinna som levde ett bohemiskt skaterliv i Venice Beach på 80-talet. Molly är modig, trotsar konventioner och följer sitt hjärta i allt hon gör. Hon är ödmjuk och omtänksam och symboliserar det Odd Molly står för. Odd Molly vill att varje kvinna ska vara sitt bästa jag!





SNABBFAKTA

Grundat 2002
Huvudkontor: Stockholm, Sverige
Noterad på Nasdaq OMX i 2010





SEDAN STARTEN



2019

• Odd Molly har inlett ett ambassadörssamarbete med artisterna Neneh Cherry och Titiyo. Annonserna med artisterna i vårens Tribute-kollektion har satts upp i Stockholms tunnelbana och på busskurer i hela Sverige och publicerats i flera tidningar.
• Den 7 februari öppnade Odd Molly en ny butik i NK, ett exklusivt varuhus i Stockholm.

2018

• Klädbranschen förändras och det gör Odd Molly också. I år har vi jobbat för att stärka vårt kundutbud och vår användartillgänglighet samt fokuserat ytterligare på den digitala försäljningen.
• Jennie Högstedt Björk utsågs till Odd Mollys nya vd i augusti 2018.
• Odd Molly fortsätter att göra förändringar och anpassningar inom organisationen i syfte att optimera sina processer och öka sin effektivitet. De olika kanalernas lönsamhet är i fokus och företaget jobbar för att anpassa sin närvaro på olika marknader utifrån villkor och potential.
• Odd Molly är en stolt sponsor av musikfestivalen Queens of Pop, som äger rum i Helsingborg och Uppsala. Det som utmärker festivalen är att bara kvinnliga artister uppträder, till exempel Zara Larsson, Icona Pop och Sarah Klang.
• Odd Molly har inlett ett framgångsrikt samarbete med Heja Livet (ett social nätverk för kvinnor) och organiserat en resa med segelbåt till Grekland för unga kvinnliga entreprenörer.

2017

• 2017 kommer att vara ett år då vi vidtar åtgärder som kostar på kort sikt men som främjar målet att stärka vår position inom Norden och expandera Odd Mollys livsstilskoncept internationellt.
• E-handeln skapar tillväxt.
• Nya produktsortiment för underkläder och bad har utvecklats, och båda har fått en mycket positiv respons från våra kunder.

2016

• 3 nya affärer i Sverige, 1 ny affär i Norge, 1 partneraffär i Bratislava och 3 partneraffärer i Colorado, USA
• 11 nya shop-in-shops i Sverige och Norge
• Lansering av vår nya skokollektion, vår första sportkollektion och vår underklädeskollektion.

2015

• 4 nya affärer i Sverige, 1 ny affär i Finland, 1 partneraffär i Prag i Tjeckien
• 11 nya shop-in-shops i Sverige och Finland
• Lansering av vår inredningskollektion, vår fantastiska badklädeskollektion, vår regnklädeskollektion och vår 100 % ekologiska Daydream-kollektion

2014

• Tribute-kollektionen, med våra allra mest exklusiva plagg, presenteras på nya marknader
• Fortsätter med att öppna 3 affärer och 8 shop-in-shops i Sverige

2013

• Öppnar vår första affär med ett nytt affärskoncept och 3 shop-in-shops som ett resultat av vår strategi för affärsexpansion

2012

• Firar vårt 10-årsjubileum med vår största modevisning någonsin på Stockholm Fashion Week

2008–2011

• Utses till Årets varumärke 2007 av Svensk handel
• Karin Jimfelt-Ghatan vinner det prestigefyllda designpriset Damernas Världs ”Guldknappen”
• Öppnar vår första affär – i Stockholm.
• Första reklamkampanjen med Helena Christensen som Odd Mollys ansikte
• Odd Molly-aktien noteras på NASDAQ OMX Stockholm den 21 juni 2010
• Best New Store of the Year Los Angeles, LA Magazine

2002–2007

• Bolaget grundas av Karin Jimfelt-Ghatan, Per Holknekt och Christer Andersson
• Vinner International Baltic Fashion Awards, Prêt-à-porter, i Tyskland
• Öppnar ett kontor i Los Angeles och genomför en modevisning i Hollywood i USA
• Tilldelas Stockholms Handelskammares Export Hermes för framgångsrik export



Odd Molly är ett märke med själ, hjärta och samvete.

Odd Molly är också ett kärleksfullt märke med höga ambitioner, men ändå ett märke som aldrig kommer att ta sig självt på för stort allvar. Odd Molly-själen älskar att ge sig hän,
med aptit på livet och ursnygg stil.

Vi tror att våra kunder, fantastiska kvinnor runt om i världen, har samma grundvärderingar.

Det är vår hyllning till alla kvinnor i hela världen och vårt sätt att fira sakerna vi älskar mest. Människorna, platserna och stunderna som
gjort oss till dem vi är idag.